Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.12.2010 00:19 - "Край" на Алексей Учитель - след края на всичко остава само любовта
Автор: 4aiotgluhar4e Категория: Лични дневници   
Прочетен: 20334 Коментари: 32 Гласове:
17

Последна промяна: 01.12.2010 01:37

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
     Прочетох един постинг на giminibilibob, в който  обяснява как „Невероятната съдба на Амели Пулен” се е превърнал в "нейния филм". Тя вероятно не подозира, но ми помогна да си подредя мислите и емоциите и с този постинг искам да и благодаря. Може би звучи объркано, но до края картинката ще се проясни. Надявам се!
     Преди двайсетина дни в Замунда попаднах на филма "Край": режисьор - Алексей Учитель; сценарист -  Александр Гоноровский; оператор - Юрий Клименко; в главната роля - Владимир Машков. Филмът е руската номинация за наградите Оскар 2011 за чуждестранен филм. Това са сухите данни. А това е официалният трейлър:

    
     Филмът толкова много ме впечатли, не ме пуска вече три седмици, че се порових, за да науча подробности. И подробностите са потресаващи. Сценарият е преработван 107 пъти, филмът е сниман девет месеца без екипът да се прибира в Москва, в него участват жива мечка и три локомотива, сцените с управлението на локомотива са заснети със самия Машков.
     Но стига толкова технически данни. Този постинг не е просто информативен, не е и критика. Той е размисъл на глас за това как един филм може да те стисне за гърлото и да не те пуска дълго време. А аз и имах глупостта да го гледам една неделя вечер по малките часове. До сутринта броих локомотиви и го мислих. На другата вечер - пак, на третата - пак. Още нямам отговор на какво се дължи това въздействие, но поне се надявам като го напиша, да ме пусне.
     Няма да разказвам сюжета. Само ще кажа, че действието се развива в селището "Край" през 1945 г. Според мен това е най-мащабния руски филмов проект и в този смисъл напомня холивудска продукция. Но само толкова. Всичко има в този филм - екшън, история, любов, драма, епичност, природа, техника, даже мъничко фантастика (нали все нещо трябва да стигне и до главите на Оскар "академиците" :))) ) Всичко! И много символика.
     Именно заради символиката не ми се вярва американците да го оценят и да го разберат. Те не разбират руското усещане за войната, а то е фино преплетено през цялото действие. Селището, наречено Край, е в края на Русия, на края на света, в края на Втората световна война, когато всичко човешко е доведено до своя край. И в този политически и исторически абсурд, лудост, хаос на души, тела и отношения природата, в образа на една мечка, седи край линията и наблюдава как хората опустошават себе си, живота си, тайгата, локомотивите, които сами са създали. Впрочем, присъствието на локомотивите е толкова одухотворено, че оставя усещане за живи герои.  А насред целия човешки и природен ад (природата е красива, но действието се развива през зимата), на края на нищото разцъфтява една любов - нечакана, нежелана, неудобна, сурова и абсурдна, но истинска.

image       Ако зависеше от мен, филмът "Край" щеше да получи всички възможни Оскари - за филм, за сценарий, за режисура, за операторско майсторство, за музика и всякакви там ефекти. Забравих да спомена, че музиката е на ирландския композитор Дейвид Холмс ("Бандата на Оушън"). А на Машков за главната мъжка роля бих дала цял куфар Оскари. Впрочем, и мечката спокойно може да вземе награда, за поддържаща роля :)
image                         image     
     Та така... Това е моят филм, осинових си го и си го изживявам като съавтор. В него намирам отгласи, емоции и нюанси от "Сибириада", "Сибирский цирюльник", "Пять вечеров", "Вор" и "Грех", които също са мои. И колкото и да е странно, всичките ми звучат някак по чеховски. А за "Край" си е направо куриозно!



Гласувай:
51



1. анонимен - Аз пък съм напълно съгласен с авт...
01.12.2010 13:46
Аз пък съм напълно съгласен с авторката. Филмът редизвика и у мен такива усещания. Чай от глухарче ги е подредила и облякла в думи. Благодаря! Наистина изключителен филм.
цитирай
2. elinora - Чайче, непременно ще го гледам този филм! :)
01.12.2010 15:19
И само, като те чета вече го захаресвах :) Не ми се вярва обаче, че ще спечели Оскар, руската душа е необятна и трудно смилаема за американския вкус :(
Все пак желая успех!
цитирай
3. анонимен - Тоя филм е страхотен. Аз по една с...
01.12.2010 18:27
Тоя филм е страхотен. Аз по една случайност бях в Москва на 23 септември и тогава беше премиерата и го гледах. Има много странен ефект върху публиката, хората излизат от салоните като хипнотизирани.
Поздрави. Мерси за цветното описание!
цитирай
4. 4aiotgluhar4e - Разбирам!
01.12.2010 18:41
stefbelchev написа:
Всеки има своите любими филми-не поради възрастови различия,а по духовна подредба и наситеност...на духа.Аз съм на вълна градивна фантастика-без стресови проблеми и задължително с щастлив край...Това ми липсва в реалността у нас.

Заглавието "Край" може би наистина е стресиращо, но когато човек гледа филма, разбира, че идеята не е за свършек. Руснаците са го превели и така е заминал за САЩ като "The Edge". В едно от значенията си edge се превежда като ръб, острие, остър край на нещо. Аз вече написах, че филмът е натоварен със символика. За мен водещото в него са изострените страсти и чувствителност, ако щеш лудост, и любовта, която въпреки всичко, успява.
цитирай
5. 4aiotgluhar4e - Благодаря!
01.12.2010 18:43
анонимен написа:
Аз пък съм напълно съгласен с авторката. Филмът редизвика и у мен такива усещания. Чай от глухарче ги е подредила и облякла в думи. Благодаря! Наистина изключителен филм.

По-скоро се опитах да го съблека чрез думите :)
цитирай
6. 4aiotgluhar4e - Гледай го, Ели, но
01.12.2010 18:45
elinora написа:
И само, като те чета вече го захаресвах :) Не ми се вярва обаче, че ще спечели Оскар, руската душа е необятна и трудно смилаема за американския вкус :(
Все пак желая успех!

имай предвид, че въздействието му е жестоко в прекия смисъл на думата.
И аз не вярвам да спечели, но май и не искам. От наградените американски филми харесвам не повече от 5 %.
Благодаря, че се отби :)
цитирай
7. 4aiotgluhar4e - Тоя филм е страхотен. Аз по една с...
01.12.2010 18:48
анонимен написа:
Тоя филм е страхотен. Аз по една случайност бях в Москва на 23 септември и тогава беше премиерата и го гледах. Има много странен ефект върху публиката, хората излизат от салоните като хипнотизирани.
Поздрави. Мерси за цветното описание!

Има нещо вярно за хипнотизираната публика. Значи не съм само аз замаяното куку :)))
Благодаря!
цитирай
8. phoenix2000 - Ще се гледа
01.12.2010 19:23
Ще се гледа
цитирай
9. masterpiece08 - Ще гледам и аз! Благодаря, Чайче, ...
01.12.2010 20:45
Ще гледам и аз! Благодаря, Чайче, много хубав и полезен постинг!:)
цитирай
10. анонимен - кой хакна отрицателните гласове? :(((
01.12.2010 22:29
баси гадното и завистливо племе!
хубав постинг, на хубавия филм ли завидяхте, мизерници нещастни?
цитирай
11. freyja - При първа възможност ще гледам филма, Чайче!
01.12.2010 22:42
Благодаря за хубавия постинг!
цитирай
12. 4aiotgluhar4e - Ама ти още ли чакаш?
01.12.2010 22:44
phoenix2000 написа:
Ще се гледа

Него имах предвид, като ти написах за образа на тайгата.
Поздрави!
цитирай
13. 4aiotgluhar4e - Моля :)
01.12.2010 22:45
masterpiece08 написа:
Ще гледам и аз! Благодаря, Чайче, много хубав и полезен постинг!:)

Бих се радвала, ако след това напишеш какви са ти впечатленията.
цитирай
14. 4aiotgluhar4e - баси гадното и завистливо племе...
01.12.2010 22:49
анонимен написа:
баси гадното и завистливо племе!
хубав постинг, на хубавия филм ли завидяхте, мизерници нещастни?

Остави, друже! Не е лесно да си жертва на самия себе си.
Между другото, днес било ден на маймуната :))) На празника си маймуните са свободни!
цитирай
15. 4aiotgluhar4e - Моля!
01.12.2010 22:50
freyja написа:
Благодаря за хубавия постинг!

Много ще съм ти благодарна, ако споделиш какво мислиш.
цитирай
16. giminibilibob - Здравей, Чай от глухарче!
02.12.2010 01:55
По късни, късни доби прочетох твоя постинг, съня бяга от мен тази нощ. Пишеш с толкова силно чувство! Филмът наистина ти е влязъл под кожата, а как обичам филми, които умеят това!
Благодаря, че ни разказа толкова емоционално и заразяващо за своя филм - преживяване!
цитирай
17. phoenix2000 - Образа на тайгата
02.12.2010 10:32
4aiotgluhar4e написа:
phoenix2000 написа:
Ще се гледа

Него имах предвид, като ти написах за образа на тайгата.
Поздрави!


още повече ще се гледа :)))))
цитирай
18. rainbowvista - Тайгата
02.12.2010 15:44
Разходих се в тайгата
и там в реката
намерих злато
цитирай
19. elinora - Брей, русофобите са се активизирали
02.12.2010 19:43
с отрицателното гласуване :( Страшна работа :(((
цитирай
20. 4aiotgluhar4e - Да.
02.12.2010 22:15
rainbowvista написа:
Разходих се в тайгата
и там в реката
намерих злато

И аз съм чувала, че има, но мечките много яко го пазят :)))
цитирай
21. 4aiotgluhar4e - По късни, късни доби прочетох твоя ...
02.12.2010 22:17
giminibilibob написа:
По късни, късни доби прочетох твоя постинг, съня бяга от мен тази нощ. Пишеш с толкова силно чувство! Филмът наистина ти е влязъл под кожата, а как обичам филми, които умеят това!
Благодаря, че ни разказа толкова емоционално и заразяващо за своя филм - преживяване!

Права си, под кожата е и всичко, което постигнах с написването на постинга, е че го изгледах още веднъж. Отърване няма :)))
цитирай
22. 4aiotgluhar4e - Завиждаш ми за ордените, а? :)))
02.12.2010 22:31
elinora написа:
с отрицателното гласуване :( Страшна работа :(((

Не са русофоби, Ели. Предишният ми постинг е за най-скъпите картини и действието се развива в САЩ. Това са си просто фоби. Или хора, които се нуждаят от ризки с дълги ръкавки. Или идиоти, които имат перверзно чувство за хумор.
А най-вероятно са модератори или IT-та, защото статистиката не ги показва. Когато се появиха минусите, 30-тина на брой, машината беше отчела на половина по-малко влизания. За момента им гледам сеира и чакам да им светне акълец в главата. След това ще вдигна телефона и ще се обадя където и на когото трябва. Аз този филм съм го играла, но те със сигурност не са. Не че ми пука, но гледам, че някои хора се ядосват от несправедливостта. Поне ще ви направя хаир. И тогава само за една седмица (с външен проект например) ще се оправят и сигурността, и броячите, и гласуването без да си логнат, и толерирането на нарушителите, и укриването на качествените блогове, което всъщност е нещото, дето най-много ме дразни.
Ама хайде, след празниците ;)
цитирай
23. scarlety - Чайче,добро утро!
03.12.2010 07:24
След като прочетох тук,вече го изтеглих и ще го гледам!:)
Благодаря!
А за минусите-вчера ми лепнаха 38 броя.Безхаберието на Модераторите по този проблем дразни.Най-лесното е да се премахне гласуването за блог,но..никой не го интересува и не чува!
цитирай
24. анонимен - Модераторите обещаха да решат проблема с минусите, но резултат няма.
03.12.2010 08:43
Подозирам определен човек, но не мога да го докажа. И при мен веднъж се случи това нещо. Логнах се, но коментарите ми излизаха анонимно. Като пробвах да гласувам, видях, че мога да слагам по колкото си искам плюсове и минуси. Но не можах да го повторя. Веднага пуснах постинг с който уведомих колегите и модераторите с цел въпроса да се отиграе, но резулнат явно няма.
цитирай
25. анонимен - Реката
03.12.2010 13:34
Реката е била при теб. Аз пък предложих вълна
цитирай
26. yotovava - Ще го изтегля, непременно, Чайче
04.12.2010 08:12
а троловете да се вкиснат до смърт!

Поздрав от мен
Валя
цитирай
27. mariposatracionera - Зариби ме тотално. Отивам да го с...
05.12.2010 15:48
Зариби ме тотално. Отивам да го свалям моментално.
Благодаря ти!
цитирай
28. 4aiotgluhar4e - До всички, които са ми писали вчера и днес
05.12.2010 23:32
Извинете, имах проблеми с компютъра.

scarlety, чакам отзиви :)

kushel, има две възможности: или толкова си могат и не им се отдава да запушат един прост бъг, или си мислят, че скандалите привличат повече хора. С прост икономически анализ може да се докаже, че до момента прокудените са много повече от привлечените.

Анонимен 26, има една източна притча, която казва, че реката мие умните и дави глупаците. Аз трол умен не съм видяла. Понякога ги съжалявам.

Валя, ми те са си мъртъвци! Това живот ли е да се къпеш в омраза!?!

mariposatracionera, такава съм си, зарибявка :))) Гледай и пак заповядай!
цитирай
29. elinora - Чайче,
13.12.2010 15:16
най-после го гледах филма! :) И му се радвах!
цитирай
30. 4aiotgluhar4e - Ели, този коментар съм го пропуснала. Извинявай!
14.12.2010 22:01
elinora написа:
най-после го гледах филма! :) И му се радвах!

Хареса ли ти или само аз съм се махнала?
цитирай
31. анонимен - Край и начало
27.02.2011 15:38
Начало на нещо хубаво,на нещо което тепърва предстои да се случи.Гледах филма дни наред и непрекъснато изживявах всичко отново и отново.Филм който дава ясна представа за психологията на руската душа в тежки дни и в мигове на радост.Филмът е потресаващ и въздеистващ,това не е просто история това което се е случило в онези години никога не трябва да бъде забравено,трябва да се знае и да се помни,за да не се повтори никога.
цитирай
32. анонимен - филм -Край
10.08.2011 11:41
Това е уникален филм. Гледала съм всички филми с Владимир Машков ,той е невероятен човек и изключителен актьор.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: 4aiotgluhar4e
Категория: Лични дневници
Прочетен: 1880543
Постинги: 130
Коментари: 3956
Гласове: 13944
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930